Uwaga na promieniowanie UV w samochodzie!

Uwaga na promieniowanie UV w samochodzie!

Naukowcy zbadali, jak działa na nas słońce w samochodzie. Okazuje się, że to zależy nie tylko od auta, ale i od rodzaju szyby.

Niby drobiazg, a jednak niektórzy z nas podróżują samochodem na tyle często, że sprawa staje się ważna. Nadmiar promieniowania UV jest dla nas szkodliwy, jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że jesteśmy narażeni na jego działanie – np. gdy niebo jest zachmurzone albo kiedy właśnie jedziemy samochodem.

Promieniowanie UV występuje w trzech zakresach: UV -A, UV -B i UV -C.

uvabc

Promieniowanie UV -C jest najbardziej niebezpieczne, ale ono do ziemi nie dociera. Do nas ludzi dochodzi promieniowanie UVA i UVB, przy czym oddziałuje jedynie na skórę, powodując jej uszkodzenia.

Promieniowanie UV -A powoduje powstawianie wolnych rodników, które działają niszcząco na struktury skóry i w dłuższej perspektywie są odpowiedzialne za starzenie się skóry (jej wiotczenie, zmarszczki), uszkadza prawidłową strukturę kolagenu i elastyny. Dodatkowo pod wpływem promieniowania UV pojawiają się przebarwienia czy piegi, zmiany naczyniowe, może nastąpić zaostrzenie trądziku różowatego.

Promieniowanie UV -B wywołuje bezpośrednie uszkodzenie DNA komórek, jest więc bardzo szkodliwe, bo przyczynia się do mutacji komórek i może spowodować powstawanie komórek nowotworowych. Na szczęście jest go niewiele w spektrum promieniowania słonecznego, bo to UVA stanowi większość (ok. 90 procent) docierającego do nas promieniowania ultrafioletowego. 

Żeby sprawdzić, jak naprawdę działa na nas słońce w samochodzie, doktor Brian Wachler z Boxer Wachler Vision Institute (USA) przetestował 29 samochodów (lata produkcji: 1990-2014) z 15 fabryk.

Doktor Wachler sprawdził poziom promieniowania UV-A przedostającego się przez przednią szybę oraz szyby boczne. Okazało się, że przednia szyba zapewnia większe zabezpieczenie niż pozostałe – blokuje średnio 96 proc. promieni UV-A, zaś boczne szyby średnio 71 proc. Obliczono też, że jedynie 14 proc. analizowanych samochodów oferuje wysoką ochronę przed promieniowaniem.

Naukowiec dostrzegł związek swoich wniosków z problemami zdrowotnymi. – To może tłumaczyć, dlaczego częściej wykrywamy zaćmę lewego oka i raka skóry na lewej stronie twarzy – pisze Wachler dodając, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne powinny bardziej zwracać uwagę na ten aspekt bezpieczeństwa.

Tutaj podaję link do strony http://archopht.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2522190

Przypomnijmy, że promieniowanie UV A stanowi ok. 90 proc. promieniowania ultrafioletowego docierającego do Ziemi i, w przeciwieństwie do UV-B, przenika przez szkło, a także dociera do głębszych warstw skóry, sprzyjając rozwojowi raka i przedwczesnemu starzeniu.

Więc zatem w jaki sposób zatrzymać promieniowanie UV w naszym aucie ?

Montaż markowych folii przyciemniających.

Pierwszy i chyba najlepszy sposób na ochronę przed promieniowanie UV. Ale tu niestety bardzo istotna uwaga: nie można przyciemniać szyby przedniej i przednich bocznych (w drzwiach kierowcy i pasażera). To znaczy można, ale zgodnie z przepisami. Minimalna przepuszczalność światła to 75% dla szyby czołowej i 70% dla szyb przednich bocznych. Obecnie zdecydowana większość aut wyjeżdża już z fabryki z szybami przyciemnionymi w stopniu zbliżonym do dopuszczanego przez prawo. Jedynym rozwiązaniem może być zastosowanie folii która sama w sobie ma przepuszczalność na poziomie 85%. Folia taka pewno nie uchroni nas przed blaskiem słońca ale na pewno uchroni przed promieniowaniem UV. Prawie wszystkie markowe folie blokują w 99% promienie UV, co w znacznym stopniu  uchroni nas jak i wnętrze auta. Decydując się na takie rozwiązanie dbamy o własne zdrowie jak i dobrą kondycję tapicerek siedzeń i drzwi. Często kiedy kupujemy kilkuletnie auto, już ma widoczne ślady uszkodzeń w postaci plam lub pęknięć. Niekiedy uszkodzenie te nadają się do naprawy, ale koszty mogą odstraszyć. Dlatego sporo klientów decyduje się na oklejenie-przyciemnienie szyb foliami nie niszcząc nas, wnętrza auta i czasem portfela.

Ochrona własnego ciała przez smarowanie się kremem.

Drugim sposobem na promieniowanie UV jest krem. Należy jednak pamiętać, że kiedy kupujemy kremy z filtrami należy zwrócić uwagę, czy zatrzymają zarówno promieniowanie  UV -A, jaki przed UV -B. Ten sposób jest znacznie tańszy ale wpływa tylko korzystnie na nasze ciało, natomiast nie uchroni wnętrza samochodu. Czy smarować się kremem z filtrem przed jazdą samochodem? Zdecydowanie warto o tym pamiętać.

 Podsumowując.

Jakąkolwiek metodę ochrony sobie wybierzecie na pewno będzie bardziej skuteczne niż nie robić nic.